Az előző részben nagyjából vázoltam az ifjúsági szubkultúrák előzményeit. De mit is jelent a szubkultúra kifejezés. A figyelmes olvasó rögtön jelezhet: ezt a szót eddig még nem használtam. Nos, lássuk, mit is értek alatta.
A II. világháborúból az Egyesült Államok győztesként került ki. Ma már tudjuk, a XX. század második felében Amerika egyértelműen világhatalom volt. Azért használok múlt időt, mert ma már Kína is jelentős tényező, és ez a tendencia csak folytatódni fog. A mi szempontunkból a lényeg az, hogy a globalizálódó világ bölcsője Amerika volt.
Amerika mindenhová, ahová hatását kiterjesztette, egyúttal kultúráját is „exportálta”: a Coca Colát, a Hamburgert, és az „Amerikai Álmot”. Ez utóbbi alatt a mentalitást értem, hogy az egyén tűzön-vízen keresztül, harcolva, megvalósíthatja álmait, megvalósíthatja önmagát. Eközben a hagyományos értékrendek szinte elvesztették jelentőségüket, a fogyasztás vált az elsődleges „kultúrává”. A Max Weber által emlegetett protestáns etika már a múlté. A fogyasztásban megcsömörlött ifjúság pedig sok esetben az önpusztításhoz, a kábítószerhez, az alkoholhoz fordult. Mindeközben a társadalom szerkezete is megváltozott. Miután nincs domináns kultúra, csak egymással ütköző szubkultúrák (alkultúrák) vannak. Az ifjúsági lázadás XX. századi sajátossága, hogy az ifjúságot szubkultúrává emelte. Ez megmutatkozott az öltözködésben, a hajviseletben, a divatban, a szülők elveinek kritikájában, a hagyományos életpálya elvetésében. Ez az irány az egész Nyugati világra kiterjedt (és tegyük hozzá, ez érvényes Magyarországra is.)
Ugyanakkor megjegyezhetjük: a fiatalok választásait jelentős mértékben befolyásolja anyagi helyzetük. Másképp „tiltakozik” a jómódú Y-generáció és másképp a nehéz anyagi helyzetben lévő, sokszor munkapiacképes végzettséggel sem rendelkező fiatal.
Ugyanakkor már az 1950-es évektől érvényesülő jelenség, hogy a művészet centruma is Európából Amerikába került át. A kortárs művészet alakulásában nagy szerepet játszottak az ifjúsági szubkultúrák. Részben e kettő egymásra hatásából jött létre az ellenkultúra. De erről már a következő részben lesz szó.
Gy. Gábor
2017
Annak, hogy ezt a blogot vezetjük az eddig megjelent Félsziget újságok cikkeiből, az az oka, hogy szeretnénk megismertetni magunkat és mindennapi életünket leendő olvasóinkkal. Megmutatni, hogy mi is olyan emberek vagyunk mint mások, akik nem szenvednek mentálhigiénés problémáktól.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése