1871 és 1914 között végbement második hatalmas ipari forradalomnak köszönhető a
Titanic megépítése. A hajó a White Star Line tulajdona a történelem addigi legnagyobb és
legkényelmesebb luxus óceánjárójaként épült. A legmodernebb gépészeti és technikai
megoldásaival, pl. 29 gőzkazánjával a hajót az Atlanti óceán átszelésére tervezték.
Építése 1909-ben indult, majd 1911. május 31-én vízre bocsátották a Lagan folyón, és itt még további belső munkálatokat folytattak Az angliai Southhamptonból április 12-én indult első útjára az atlanti óceánt átszelve. A tervek szerint április 16-án érkezett volna New Yorkba. A hajót elsüllyeszthetetlennek vélték.
Első, második és harmadik osztályon utaztak az emberek. Az első osztály berendezése a luxusszállodákéval vetekedett. A kajütök rendkívül tágasak voltak, és bennük a legelegánsabb bútorok, a fürdőszoba hideg-meleg édesvízzel működött. Hatalmas éttermek voltak, luxus ételekkel, pihenő promenádokon élvezhették a tenger látványát. A második osztály is hasonlóan kényelmesen volt berendezve. Egy jegy a legelegánsabb kajütökben átszámítva 28 millió forint volt.
A Titanic a katasztrófa előestéjén több jégjelentést is kapott, hasonló útvonalon haladó hajóktól. A távírászok túlterheltsége miatt azonban ezek egy része nem jutott fel a hídra az ütközés előtt. Mindazonáltal Smith kapitány és a tisztek is tudtak a veszélyzónáról, máig nem tisztázott, hogy miért nem csökkentették a szokásoknak megfelelően a sebességet. A Carpathia mentésben részt vevő második tisztje, emlékirataiban a következő okot jelöli meg a sietségre. Titanic a hírverés szerint a legnagyobb és a legelegánsabb új hajó volt a transzkontinentális útvonalon. Mivel azonban sebessége elmaradt más hajóktól, ahhoz, hogy 1912. április 16-án, kedden, 17 óráig megérkezzen New Yorkba, a lehető legrövidebb úton, és sebességveszteség nélkül kellett hajóznia. Szintén emiatt nem kerülhette meg délről a jégveszélyes területet. Az is ismert, hogy a holdtalan éjszakán, hullámmentes tengeren nehéz megfelelő távolságból észrevenni a jéghegyeket. Április 14-én, 23:40-kor az egyik őrszem úszó jéghegyet vett észre, és meghúzta a vészharangot. A szolgálatos tiszt (William Murdoch első tiszt) utasítást adott a hajó balra fordítására, és a bal oldali hajócsavar hátramenetbe kapcsolására. Mai hajózási szakértők szerint a két parancs külön-külön helyes volt, együtt azonban katasztrofális következménnyel jártak. A hatalmas Titanicnak hosszú időbe telt, míg megkezdte a fordulást, így a jéghegy végigsúrolta a hajó jobb oldalát. Régebben a szakértők úgy vélték, hogy egyetlen óriási – 90 méteres hosszúságú – lék miatt süllyedt el a Titanic. A legújabb vizsgálatok szerint viszont hat kisebb nyílás - együttes keletkezése miatt. 1912. április 14-én, vasárnap 23:40-kor a hajó jéghegynek ütközött, és április 15-én, hétfőn 2:20-kor, az ütközés után alig több mint két és fél órával, kettétörve elsüllyedt.
Összesen 705-en élték túl az ütközést. 1517-en vagy már nem tudták elhagyni hajót, vagy a fagyos vízben elpusztultak. A legtöbb áldozat a legénységből kerül ki, köztük Edward John Smith kapitány.
A legkevesebben az első osztályon utazók közül estek áldozatul a balesetnek. A harmadik osztályon 533 fő halt meg. A Titanic segítségére siető Carpathia gőzös magyar orvosa dr. Lengyel Árpád sokat tett a túlélő utasokért.
1985. szeptember 1-én Jean-Louis-Michael és Robert Ballard vezette mélytengeri kutatócsoport Új-Foundland partjainál megtalálta a híres óceánjáró roncsait. A hajó akkor már több mint 70 éve feküdt az óceán mélyén.
A kiállítás a Király u. 26. alatt 2300 m2-en volt látható december 31-ig. Több száz eredeti műtárgy: bútor, éttermi berendezés, ruha, ékszer került kiállításra.
Sz-né Cs. Zsuzsa
2017
Annak, hogy ezt a blogot vezetjük az eddig megjelent Félsziget újságok cikkeiből, az az oka, hogy szeretnénk megismertetni magunkat és mindennapi életünket leendő olvasóinkkal. Megmutatni, hogy mi is olyan emberek vagyunk mint mások, akik nem szenvednek mentálhigiénés problémáktól.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése