TITANIC – EGY KIÁLLÍTÁS MARGÓJÁRA

 1871 és 1914 között végbement második hatalmas ipari forradalomnak köszönhető a
Titanic megépítése. A hajó a White Star Line tulajdona a történelem addigi legnagyobb és
legkényelmesebb luxus óceánjárójaként épült. A legmodernebb gépészeti és technikai
megoldásaival, pl. 29 gőzkazánjával a hajót az Atlanti óceán átszelésére tervezték.

Építése 1909-ben indult, majd 1911. május 31-én vízre bocsátották a Lagan folyón, és itt még további belső munkálatokat folytattak Az angliai Southhamptonból április 12-én indult első útjára az atlanti óceánt átszelve. A tervek szerint április 16-án érkezett volna New Yorkba. A hajót elsüllyeszthetetlennek vélték.
Első, második és harmadik osztályon utaztak az emberek. Az első osztály berendezése a luxusszállodákéval vetekedett. A kajütök rendkívül tágasak voltak, és bennük a legelegánsabb bútorok, a fürdőszoba hideg-meleg édesvízzel működött. Hatalmas éttermek voltak, luxus ételekkel, pihenő promenádokon élvezhették a tenger látványát. A második osztály is hasonlóan kényelmesen volt berendezve. Egy jegy a legelegánsabb kajütökben átszámítva 28 millió forint volt.

A Titanic a katasztrófa előestéjén több jégjelentést is kapott, hasonló útvonalon haladó hajóktól. A távírászok túlterheltsége miatt azonban ezek egy része nem jutott fel a hídra az ütközés előtt. Mindazonáltal Smith kapitány és a tisztek is tudtak a veszélyzónáról, máig nem tisztázott, hogy miért nem csökkentették a szokásoknak megfelelően a sebességet. A Carpathia mentésben részt vevő második tisztje, emlékirataiban a következő okot jelöli meg a sietségre. Titanic a hírverés szerint a legnagyobb és a legelegánsabb új hajó volt a transzkontinentális útvonalon. Mivel azonban sebessége elmaradt más hajóktól, ahhoz, hogy 1912. április 16-án, kedden, 17 óráig megérkezzen New Yorkba, a lehető legrövidebb úton, és sebességveszteség nélkül kellett hajóznia. Szintén emiatt nem kerülhette meg délről a jégveszélyes területet. Az is ismert, hogy a holdtalan éjszakán, hullámmentes tengeren nehéz megfelelő távolságból észrevenni a jéghegyeket. Április 14-én, 23:40-kor az egyik őrszem úszó jéghegyet vett észre, és meghúzta a vészharangot. A szolgálatos tiszt (William Murdoch első tiszt) utasítást adott a hajó balra fordítására, és a bal oldali hajócsavar hátramenetbe kapcsolására. Mai hajózási szakértők szerint a két parancs külön-külön helyes volt, együtt azonban katasztrofális következménnyel jártak. A hatalmas Titanicnak hosszú időbe telt, míg megkezdte a fordulást, így a jéghegy végigsúrolta a hajó jobb oldalát. Régebben a szakértők úgy vélték, hogy egyetlen óriási – 90 méteres hosszúságú – lék miatt süllyedt el a Titanic. A legújabb vizsgálatok szerint viszont hat kisebb nyílás - együttes keletkezése miatt. 1912. április 14-én, vasárnap 23:40-kor a hajó jéghegynek ütközött, és április 15-én, hétfőn 2:20-kor, az ütközés után alig több mint két és fél órával, kettétörve elsüllyedt.

Összesen 705-en élték túl az ütközést. 1517-en vagy már nem tudták elhagyni hajót, vagy a fagyos vízben elpusztultak. A legtöbb áldozat a legénységből kerül ki, köztük Edward John Smith kapitány.
A legkevesebben az első osztályon utazók közül estek áldozatul a balesetnek. A harmadik osztályon 533 fő halt meg. A Titanic segítségére siető Carpathia gőzös magyar orvosa dr. Lengyel Árpád sokat tett a túlélő utasokért.


1985. szeptember 1-én Jean-Louis-Michael és Robert Ballard vezette mélytengeri kutatócsoport Új-Foundland partjainál megtalálta a híres óceánjáró roncsait. A hajó akkor már több mint 70 éve feküdt az óceán mélyén.
A kiállítás a Király u. 26. alatt 2300 m2-en volt látható december 31-ig. Több száz eredeti műtárgy: bútor, éttermi berendezés, ruha, ékszer került kiállításra.

Sz-né Cs. Zsuzsa
2017

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése