ÉLELMISZER-ALLERGIA

Új ízek a konyhámban

„Az vagy, amit megeszel” – szól a mondás. Bár vannak, akik teljesen félreértelmezik a jelentését. Egyik barátom például kinevetett fenti szavak hallatán. Azt kérdezte: miért, mit szeretsz a legjobban enni? Válaszoltam: sültkrumplit. Akkor sültkrumpli vagy? – kérdezte rajtam röhögve. A jelentősége a mondatnak inkább abban van, hogy az, amit megeszünk, milyen minőségű. Mert olyan minőségű lesz az életünk, vagy úgy is fogalmazhatnék, hogy annyira leszünk egészségesek.

Én nem vagyok túl egyszerű helyzetben. Rengeteg mindenre vagyok allergiás. Úgy tűnik, hogy lassan egyre több mindenre. Hosszú időbe tellett mire rájöttem, hogy azok, amiket eszem, allergizálnak. Bőrkiütések jelennek meg a testemen, morog a hasam, vagy görcsöl, és nem ritka a hasmenés sem. 2013 környékén jelentkeztek nálam az első tünetek, de akkor még nem gondoltam, hogy ez ennyire komoly, és ilyen szinten befolyásolja majd az életemet. Aztán elérkeztem egy határhoz, amikor már úgy éreztem, hogy nem bírom tovább, és elmentem egy élelmiszer-intolerancia tesztre. Kiderült, hogy rengeteg mindent nem bírok megemészteni. Egyszerűbb azt felsorolni, hogy mit ehetek meg, mint azt, amit nem. Ehetek húst, zöldséget, gyümölcsöt és fűszereket. Ezeken kívül mehet még a krumpli, a durumtészta, a zab, a jázminrizs, a majonéz, a torma, a margarin és a tönkölybúzából készült saját sütésű kenyér. Engem allergizál a tej, a laktóz, a glutén, a kukorica, a tojásfehérje és sok más, amit most nem sorolok fel. Teljesen át kellett értelmeznem az életemet és táplálkozási szokásaimat. Lényegében semmit sem ehetek meg, ha például elmegyek valahova, csak és kizárólag azt, amit én készítek el magamnak. Mert, amit én főzök, abban mindig tudom, hogy mi van. És naplót is vezetek arról, hogy mikor mit eszem és hogy érzem magam táplálkozás után. Kezdetben, mikor megtudtam, mennyi mindent nem ehetek, nem is láttam mást, csak azt, hogy ezt sem ehetem meg és azt sem... A kedvenceimet, mint például a lángost, a rántott húst, a friss zsömlét, vagy mondhatnám a gofrit, a palacsintát, a hamburgert és a gyrost. Mindegyik tilos. Illetve ehetem őket, de biztos lehetek benne, hogy lesznek következményei. Nem is tudtam az elején, hogy mit is egyek. Úgy csináltam az elején, még kezdőként, hogy mindig csak és kizárólag ugyanazt ettem. Borssal és sóval fűszerezett húst és pácolt csirkecombot. Kétnaponta váltogattam őket. Mondhatni, hogy már a könyökömön jöttek ki.



Aztán egyszer csak történt valami. Rájöttem, hogy nem mehet ez így tovább és segítséget kértem. Nem is kellett kérnem, a Mezsu önként felajánlotta, hogy segít nekem kitalálni új recepteket, eljön velem bevásárolni is, és megmutatja a biopiacot, ahol egy csomó hasznos dolgot lehet vásárolni, amit mind ehetek. Örökké hálás leszek neki ezért. Kitárult előttem a világ. Lényegében mindent meg lehet csinálni azok közül az élelmiszerek közül, amiket nem ehetek, más alapanyagokból - természetesen. Hogy csak egy példát mondjak: imádom a brokkoli-krémlevest, de tejszínt, ugye nem fogyaszthatok. Mezsu nélkül eszembe se jutott volna, hogy el lehet egy krémlevest kókusztejjel is vagy zabtejszínnel is készíteni. És ugyanolyan jó íze lesz. Persze nem lesz teljesen ugyanolyan, de meg kell szokni az ízét. Illetve hozzá kell szokni, és akkor majd ugyanannyira fogom szeretni, mint a hagyományos módon készült krémlevest. Több dolgot is készítettünk már együtt. Többek között zöldséges csirkecombot, Curry-s csirkemellet, de sütöttünk tönkölybúzából és sütőporból kenyeret is. Sütőport kellett használni, mert élesztőt sem ehetek. Ahogy egyre több ételt elkészítettünk, nekem is beindult a fantáziám, úgyhogy vannak új ötleteim, hogy miket lehetne még elkészíteni. Például különféle zöldséges tésztákat vagy főzelékeket, halételeket, rakott húsokat, sőt rántott húst is csinálhatunk. Tudom, hogy utóbbit prézlibe nem forgathatom meg, mert az ugye megint gluténtartalmú, de bio tönkölybúzalisztbe, és tojássárgájába beleforgathatom, így kvázi franciásan lesz elkészítve. Mondhatni határ a csillagos ég! Biztos, ahogy egyre több ételt készítünk el, lesznek majd még újabb ötleteim, de Mezsu is tele van jobbnál jobb receptekkel. Jelenleg például palacsinta készítését tervezzük. Mert mindenkinek kell, ha nem is sokat, de egy kevés édességet is ennie.
Hogy milyen ételeket készítünk még el, arról majd egy következő cikkemben számolok be.

Miki
2016

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése